Parhaimmat maastopyörät

Isorenkaiset maastopyörät sopivat moneen käyttötarkoitukseen

Pyöräily on monille tuttu, helppo ja nopea tapa edetä maalla ja kaupungissa. Pyörällä pääsee kätevästi kauppaan, töhin ja kouluun. Ja onhan pyöräilyllä myös hyvät terveydelliset vaikutukset. Hiki virtaa ja pulssi kohoaa, lihakset vahvistuvat ja kunto kohenee. Jotkut vievät pyöräilyn toki askeleen eteenpäin ja lähtevät pyörineen maastoon seikkailemaan. Maastoon tarkoitetut pyörät ovatkin aivan oma juttunsa. Viime aikoina pyörämarkkinoille on tullut ties minkä näköisiä ja kokoisia pyöriä. Pelkästään renkaiden kokoihinkin on tullut muutoksia. Uusin tulokas onkin 29-tuumainen pyörä maastoon ja kaupunkiin. Mutta vaikuttaako pyörän koko pyöräily kokemukseen? Onko isompi pyörä kömpelömpi kuin edeltäjänsä?

Testissä 29-tuuman pyörä

Kyllä, luit aivan oikein. 29-tuumaiset renkaat pyörässä. Useimmat aktiivipyöräilijät ovatkin jo vaihtaneet tähän uuteen tulokkaaseen perinteisestä 26-tuumaisesta. Mutta millainen 29-tuumainen on ajaa ja vaikuttiko pyörään upotetun rahan määrä pyörän ajettavuuteen? TM teki vertailun, jonka perusteemana oli 29 tuuman rengas. Tekniikan Maailmalla oli omat epäilyksensä siitä, josko se olisikin vain jokin kaupallinen kikka, koska vanteen koko on edelleen sama 622 millimetriä, kuin mitä se on 28 tuumaisissa pyörissä. Ainoa konkreettinen asia, mitä tämä uusi koko pyörään lisäsi, oli paksumman renkaan suurempi ulkohalkaisija. Oliko suuremmasta rengaskoosta sitten mitään hyötyä? TM:n testiryhmä totesi, että pyörän koolla ei ole merkitystä, vaan enemmänkin sen käyttötarkoituksella. TM:n vertailun löydät täält kokonaisuudessaan. Se kannattaa lukea läpi, jos pyörän hankinta on suunnitelmissa.

Parhaan mahdollisen pyörän valinta

Ensikertalainen ei välttämättä tiedä, mikä on paras mahdollinen merkki tai millä renkaan koolla kannattaa lähteä ensimmäisenä liikkeelle. Nämä ovat kaikki sellaisia juttuja, joita oppii sitä mukaa, kun harrastaa ja tutkii. Kaikki eivät välttämättä pidä isoista pyöristä vaan suosivat tuumakooltaan pienempiä. Pitää kuitenkin ottaa huomioon se, että sirompi pyörä voi maastossa olla haasteellisempi, kuin isompi pyörä. Entä sitten merkki? Minkä merkkinen pyörä sopii aloittelijalle? Onko merkillä ylipäänsä väliä? Merkin voidaan sanoa olevan makuasia, mutta pitkään harrastaneilta pyöräilijöiltä kannattaa kuitenkin kysyä apua pyrörän ja merkin valinnassa. Toki kannattaa miettiä jos kyseessä on vain työ- ja koulumatka-ajot, tarvitseeko siihen hommaan maastopyörää vai riittäisikö kiva kaupunkipyörä?

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *